Welkom 2e jaars leerlingen.

Hier start jouw keuze

Dit vak sluit aan bij de richtingen MVI en D&P. 
Dit jaar gaan we je vaardigheden ontwikkelen om je klaar te maken voor de bovenbouw. Veel is je al gelukt in leerjaar 1 en dit jaar laat je nog meer mooie dingen zien. Succes!

LES 1

Vorig jaar heb je een document over jezelf gemaakt. In dit jaar laat je zien wat je hebt geleerd in Google Documenten en je breidt je kennis en vaardigheden verder uit. 

Doel van deze les:
– Je kunt een werkstuk maken met een juiste indeling zoals het voorbeeld.
– Je weet de juiste informatie te verzamelen door verschillende bronnen te gebruiken.
– Je kunt een document opmaken en hebt design verwerkt in je product.

Opdracht 1:
We gaan een werkstuk maken over een zelf gekozen onderwerp.

Pagina 1: Titelpagina
Pagina 2: Inhoudsopgave
Pagina 3: Onderzoeksvraag 1
Pagina 4: Onderzoeksvraag 2
Pagina 5: Onderzoeksvraag 3
Pagina 6: Onderzoeksvraag 4
Pagina 7: Slot/conclusie

N

Plaatjes invoegen

N

Tekst opmaak

N

Tekst indeling

N

Gebruik van kop- en voetteksten

N

Een automatische inhoudsopgave

N

Het gebruik van een tabel

N

Opmaak van afbeeldingen

N

Paginanummering

N

Schoonheid van het document

N

Hoeveelheid tekst in het document

N

Inspringen / opsommingen

N

Tekening

N

Het gebruik van hyperlinks

N

Lettertypes en leesbaarheid

LES 2

 (Google Presentaties is een hulpmiddel om je verhaal extra kracht bij te zetten. Je maakt hier vooral gebruik van beelden/afbeeldingen. Het wordt nog steeds heel veel gebruikt voor product of bedrijfspresentaties.

Doel van deze les:
– Je kunt een productpitch maken.
– Je weet wat storytelling is.
– Je weet waarom je goede afbeeldingen moet gebruiken.

 

Opdracht 1:
Je maakt een presentatie over een zelf gekozen en dus verzonnen product/bedrijf. Dit kan en mag erg veel lijken op een bestaand bedrijf. (Voor school mag dit wel als voorbeeld, je mag nooit beeldmateriaal van anderen gebruiken zonder toestemming!)

Er is geen vaste indeling voor jouw presentatie. Je gaat een product/bedrijf op de juiste manier weg zetten. Dit heet branding. 

Opdracht 2: Je gaat een eigen logo bedenken of een bestaand logo aanpassen.
Opdracht 3: Je gaat een kleurenpalet samenstellen. [https://color.adobe.com/nl/create]
Een kleurenpalet zijn vier kleuren die je telkens terug laat komen. Kleuren hebben ook een betekenis. [link naar website]  
Opdracht 4: Neem ons mee in jouw klantreis. Hoe krijg je een klant zo ver dat ze jouw product kopen? Denk hierbij aan storytelling en bekijk hiernaast een filmpje van een bank. 

Welk verhaal ga je vertellen?
– informatief
– een soort sprookje
– grappig
– commercieel verhaal om te verkopen
– een goed doel, bijvoorbeeld om te doneren
– een probleem van een vereniging of organisatie
– reclame voor een bedrijf
– een animatie
 

VRAGEN OM TOT EEN GOEDE PRESENTATIE TE KOMEN!

U

Wie kijkt er naar mijn presentatie?

Hoe oud zijn ze? Waar komen ze vandaan en wat doen ze in hun leven?

U

Welk probleem hebben ze?

Waar liggen de kijkers ’s nachts van wakker?

U

Hoe ga jij dit probleem oplossen?

Wat is jouw tovermiddel/product/oplossing?

U

Waarom zijn jouw kijkers hier?

Is er iets te leren/kopen/of te ontdekken? 

U

Wat moeten ze na jouw presentatie gaan doen? (Call to action)

Welk doel heeft jouw presentatie, moeten ze iets gaan kopen of bezoeken? Iets in de presentatie moet aanzetten tot actie!

U

Waarom zouden mensen niet overgaan tot actie?

Hmmm…stel je voor de kijker doet niet wat jij verwacht, hoe komt dit?

U

En hoe verder?

Waar kunnen ze jouw product/dienst vinden of kopen? Hoe maak je dit duidelijk?

CHECKLIST GOEDE PRESENTATIE

N

Goede afbeeldingen invoegen

N

Tekst opmaak

N

Tekst indeling

N

Gebruik van logo / design

N

Een inhoudsopgave

N

Opmaak van afbeeldingen

N

Schoonheid van de presentatie

N

Hoeveelheid tekst in de presentatie

N

Inspringen / opsommingen

N

Overlappen van afbeeldingen

N

Het gebruik van hyperlinks

N

Afbeeldingen als dia

N

Rekening gehouden met marketing

N

Gebruik van een kleurenpalet

N

Goede opbouw

N

Creativiteit

LES 3

Je gaat aan de slag met Google Spreadsheets. We gaan een document maken waarin we gaan uitrekenen wat de kosten zijn van een mobiel abonnement. We gaan ook uitrekenen wat je verdient als je bij een supermarkt gaat werken en met welke leeftijd. We gaan ook kijken naar jouw spaargeld, hoe lang duurt het voordat je iets bij elkaar hebt gespaard.  

Doelen van deze les: 

 

– Je kunt een formule maken waarin automatisch de som wordt uitgerekend.
– Je kunt werken met de vulgreep.
– Je kunt Spreadsheets als hulpmiddel om berekeningen en vergelijkingen te maken in financiële zaken.
– Je kunt de juiste zoekvragen stellen voor informatie te verkrijgen.

 

 Opdracht 1:

Open een nieuwe Spreadsheet. Geef het de naam: GSM vergelijken

Maak in een Spreadsheet een tabel met 4 kolommen en 6 rijen.

In de horizontale rij (A2 t/m A4) zet je drie aanbieders van telecom providers (bijv. T-Mobile, KPN, Belsimpel, enz.).

In de kolommen (B1 t/m B4) zet je wat je gaat vergelijken (bijv. aantal belminuten, onbeperkt internet, een gsm naar keuze die je bij het abonnement wilt, enz.)

Je gaat nu kijken wat alles kost en met elkaar vergelijken. Bij wie kun je het beste een abonnement afsluiten? 

Opdracht 2:

Maak een nieuw blad bij jouw Spreadsheet aan. Je klikt linksonder op het plusje. Geef het blad de naam: werken supermarkt

Laat zien in een tabel wat je verdient als je 14, 15, 16, 17 en 18 jaar bent.

Op de horizontale as zet je het aantal uren dat je werkt (bijv. 1,2,3,4,5 en 6).
Op de verticale as zet je de leeftijd. 

Laat met een formule de bedragen bij elkaar optellen. Je wilt natuurlijk weten wat je hebt verdient na een dag werken.

Wat verdien je dan in een maand? 

 

Opdracht 3: 

 Maak een nieuw blad aan. We gaan voor iets sparen (bijvoorbeeld een scooter).

Zoek iets op wat jij graag wilt. Plak een plaatje in je spreadsheet. Zet erbij wat het kost. 

Maak duidelijk hoeveel je per week/maand kan sparen. Reken met formules die automatisch jouw bedragen aanpassen.

Hoe lang doe jij erover om dat wat je wilt te kopen? 

 

LES 4

We gaan creatief aan de slag in een gratis online fotobewerkingsprogramma. Je kunt hier klikken om naar Pixlr te gaan.

Doel van deze lessen:  

– Je kunt een eenvoudige fotobewerking maken
– Je kunt een afbeelding toevoegen
– Je kunt met verschillende lagen werken
– Je kunt gebruik maken van verschillende tools
– Je kunt een afmeting juist instellen.

Opdracht 1: 

Je gaat een eigen banner maken voor een social media platform. Hier kun je de afmetingen opzoeken.

Je gaat een bedrijf als voorbeeld pakken of gewoon lekker iets voor je eigen account maken of een beroemde artiest. Alles wat je kunt vinden op social media is goed als onderwerp. Maak zelf een keuze. 

Maak gebruik van:
– tekst
– meerdere lagen
– schaduw of een filter
– overlappen (dat een afbeelding over een andere afbeelding wordt geplaatst)
– verschillende gereedschappen.

Opdracht 2: 
Je maakt marketing materiaal voor jouw merk of voor een (bestaand) bedrijf. Dit kan een poster, social media post, een kledinglijn, enz. 

 

Veel plezier en succes. Is het je gelukt? Lever jouw bewerking in via Classroom –> les 4 fotobewerking.

Stap 1: Sla je afbeelding op als JPEG.
Stap 2: Zet deze afbeelding in Classroom.  

Extra opdrachten:
Je maakt twee verschillende fotobewerkingen. Je maakt een keuze uit onderstaande opties of je gaat met een eigen idee aan de slag (in overleg met je docent):
– Een fantasiedier
– Reclame voor een product of bedrijf
– Faceswap (gezichten verruilen)
– Een foto bewerken (iets maken wat niet klopt of iets toevoegen waar het niet hoort bijvoorbeeld de Eiffeltoren in Venlo)
– Een ontwerp voor een poster van een schoolfeest of voor een vereniging
– Visitekaartje

Tips:
1. Op Unsplash kun je veel gratis foto’s vinden van hoge kwaliteit.
2. Op Canva kun je veel inspiratie opdoen in ontwerp. Je ziet hier hele mooie ontwerpen en je kunt ook in Canva dingen maken.
3. Op Postermywall kun je ook veel inspiratie opdoen. Je kunt hierin kijken naar design. 

LES 5

In deze lessen gaan we een verslag maken over social media. We gaan naar een website die Online Masters heet en we onderzoeken op deze site hoe we veilig, vaardig en vertrouwd online kunnen zijn. Via deze link ga je naar Online Master.

Doel van deze lessen:  

– Je weet welke rol groepsdruk en sociale media heeft op online en offline leven.
– Je weet hoe je nepnieuws kan onderscheiden van echt nieuws.
– Je leert wat veilig online gaan betekent en herkent online gevaren.

Opdracht 1: 
Je start met de module: SOCIAL MASTERS

Kies bij niveau: Voortgezet onderwijs
Kies bij module: social masters
Kies bij het menu: introductie – Je bekijkt het filmpje bij de introductie
Kies daarna bij het hoofdmenu: Bewust gamen, daarna nepnieuws en daarna (a)social? 

DOEN! Maak een document aan en noem het: Verslag Online Masters
Zet dit document in de map: informatica

Je gaat de volgende vragen beantwoorden over de module Social Masters:

1. Wat is bewust gamen?
2. Wat zijn de 5 S-en? Leg ze kort uit.
3. Welke S vind jij het belangrijkste? Waarom?
4. Wat zijn de voordelen van gamen?
5. Wat zijn de nadelen van gamen?

 

De challenge doen we niet en je mag in het hoofdmenu kiezen voor: Nepnieuws

Je beantwoordt de volgende vragen:

1. Wat is nepnieuws?
2. Waar kun je nepnieuws aan herkennen?
3. Waarom maken mensen nepnieuws? Noem drie redenen.
4. Heb je zelf wel eens nepnieuws gezien? Waar kwam je dat tegen?

 

Je hoeft de schoolopdracht niet te maken en gaat door naar: (a)social?

Je beantwoordt de volgende vragen:

1. Wat denk jij dat ze met het filmpje willen bereiken?
2. Vind je dat je zelf veel online bent? Waarom vind je dat? Waaraan kun je dit zien of herkennen?
3. Noem 5 online do’s
4. Noem 5 online don’ts

 

Opdracht 2:
Kies de module Safe Masters.
Klik op de introductie en bekijk het filmpje.

Je beantwoordt de volgende vragen bij de introductie:

1. Wat doet een hacker?
2. Welke drie trucs van hackers worden er genoemd?
3. Wat kun je zelf doen tegen hackers?

Je gaat naar persoongegevens & privacy en beantwoordt de volgende vragen:

1. Wat is een cookie?
2. Wat doet een cookie?
3. Wat is big data?
4. Wat bedoelen ze met ‘the internet of things’?
5. Hoe denk jij nu over jouw privacy?

Je gaat naar digitale voetafdruk. Je beantwoordt de volgende vragen:

1. Wat is een digitale voetafdruk?
2. Je hebt alle testjes gemaakt en ingevuld. Welke vragen hebben jou aan het denken gezet?

 

Doe de hackcheck en ook de test die daarna komt. Je sluit daarna deze module af.

 

Opdracht 3: Je mag een module kiezen. Kies dus uit creative masters of digital masters.

 

Je beantwoordt de volgende vragen over deze modules:
1. Waar gaat deze module over?
2. Welke beroepen horen bij deze module?
3. Wat heb je geleerd van deze module?
4. Is er iets wat je hebt geleerd wat jij ook graag in jouw (toekomstig) beroep zou willen gaan doen?
5. Zijn er dingen die je hebt gezien die jij ook supertof vindt?

LES 6

Les fotobewerken in Pixlr.

Deze les hoort bij de week van Zorg en Welzijn. We gaan een menukaart maken.